mając jeszcze mierne pojęcie o feng shui.
Żywioły są przedstawione pod prąd w kierunku przeciwnym.
Prawidłowy kierunek to: drzewo daje ogień, ogień tworzy ziemię (popiół), ziemia daje metal (złoża), metal tworzy wodę (rdza), woda zasila drzewo (rośliny).
Tak samo do góry nogami jest usytuowany symbol jin i jang.
Muszę przyznać, że dostrzegłam to dopiero dzisiaj.
Zatem trochę wprowadzenia do tej starożytnej wiedzy:
·
Przepływ energii Chi.
Chi to wszechobecna energia, która przenika wszystko
co istnieje. Obieg energii stymulują siły jin i jang (energia pasywna i
aktywna). Korzystny przepływ chi zawsze odbywa się po linii falistej i jest
łagodny. Gdy energia porusza się po linii prostej, ruch jej jest szybki i
niekorzystny dla samopoczucia człowieka oraz jego otoczenia.
Dlatego należy unikać w ogrodzie prostych ścieżek,
zastępując je falistymi o nieregularnych krawędziach. Można to uzyskać przez drobne
czy też niskie nasadzenia roślin. Jeśli przepływająca energia napotka na ostre
krawędzie, słupy, narożniki, ostre zakończenia może na nią oddziaływać „zatruta
strzała”, która uniemożliwi jej przepływ do innych części ogrodu. Miejsca,
gdzie energia jest zablokowana powodują zastój. Tworzą je składowiska
niepotrzebnych rzeczy, śmieci, uschniętych roślin, pozarastanych chwastami połaci.
To wszystko ma znaczący wpływ na pomyślność mieszkańców terenu.
·
Jin i Jang.
Symbol ten nazywany mandalą kontemplacji, często
rozumiany jest jako sens istnienia.
Wyrażana dwoistość przeciwstawnych sił ze szczególną dynamiką dostrzega się
w ogrodzie, który jest miniaturowym odzwierciedleniem natury. Rozwój nasiona symbolizuje
ustawicznie zmieniający się układ sił, w zależności od jego struktury, nasilenia
wzrostu czy obumierania powstałej z niego rośliny oraz cykliczności zmieniających
się pór roku. Aspekty żeński jin i męski jang, przenikają się wzajemnie,
czyniąc ten związek nierozerwalny. Najistotniejsza
w
tym związku jest harmonia i równowaga poprzez wzajemne dopełnianie się.
W ogrodzie energii jang przybywa na wiosnę a jin z
początkiem jesieni. Przeciwstawne
pierwiastki widzimy w formach roślin (wielkość, kształty, struktury, linie,
barwy), słyszymy (barwy ciszy, śpiew ptaków, odgłosy owadów, szum wiatru, dźwięki
wydawane przez zwierzęta i otoczenie) odczuwamy (faktury, konsystencje, ciecze,
zapachy, smaki, temperaturę).
·
Chiński system żywiołów.
Ustawiczne przesilania się jin i jang powodują powstanie
pięciu żywiołów. Żywioły te powstają w określonym porządku.
Jego naturalna sekwencja nazwana została cyklem
tworzącym i następuje w kolejności zwanej odżywczą: drzewo, ogień, ziemia,
metal, woda.
Cykl przeciwstawny, czyli niszczący powoduje
destrukcję w oddziaływaniu na siebie żywiołów, czyli: drzewo, ziemia, woda,
ogień, metal.
Cechy pięciu żywiołów w ogrodzie wyrażają się w
kształtach, barwach oraz oddziałują na inne zmysły. Istotą sprawy Feng Shui
jest uzyskanie harmonii, tak aby żaden z żywiołów nie dominował.
Znając te zależności warto wziąć pod uwagę
indywidualne potrzeby określonych roślin, które są cieniolubne lub wymagające
dużej ekspozycji słonecznej. W związku z tym nie należy sadzić ich miejscach
ogrodu roślin, które nie sprzyjają ich indywidualnym potrzebom.
Tym samym zasadom należy podporządkować wprowadzanie
do ogrodu innych elementów, tak aby uzyskać harmonijną enklawę, pozytywnie
wpływającą na nasze życie.
Niebawem o związkach pięciu żywiołów.
Bardzo ciekawy wpis, czasem interesują mnie takie wschodnioazjatyckie zagadnienia ;) Pozdrawiam! :)
OdpowiedzUsuńPolecam się, na razie doradzam nieodpłatnie. Jednak niebawem zamieszczę na blogu moje kwalifikacje.
UsuńDzięki za zainteresowanie.